Studii privind consumismul
Compania Euromonitor Internaţional, cel mai mare furnizor de analize de afaceri şi pieţe la nivel mondial, cu sediul central la Londra şi birouri regionale în Chicago, Singapore, Shanghai, Dubai, Vilnius, Cape Town, Sydney şi Santiago, a dat publicităţii rezultatele campaniei sale de cercetare şi analiză a pieţei.
Iată rezultatele estimate în ceea ce priveşte cheltuielile de consum pe cap de locuitor şi veniturile pe cap de locuitor disponibile pentru cheltuieli şi economisire, în perioada 2012 – 2020. Se observă că, dacă în 2012 veniturile se preconizează a fi egale cu cheltuielile, există pentru viitorii ani o tendinţă de creştere a veniturilor, dar cheltuielile de consum se vor menţine aproape paralel cu acestea.
În acelaşi studiu, se arată că „ România este o piaţă mare în expansiune şi se află pe locul patru în Europa de Est în privinţa veniturilor anuale ale populaţiei disponibile pentru cheltuieli şi economisire, care, în 2009, se ridicau la 91,3 miliarde de dolari. ”
Pe primele trei poziţii se află Rusia, cu 743,6 miliarde dolari, Polonia, cu 266,3 miliarde de dolari şi Cehia, cu 103,2 miliarde de dolari.
În România, creşterea veniturilor şi a cheltuielilor de consum va fi moderată. În 2009 a avut loc o scădere puternică a cheltuielilor de consum, dar în intervalul 2009 - 2020 este anticipat un avans considerabil al cheltuielilor în sectorul sănătăţii şi cel al transporturilor. ” [1]
Euromonitor notează totodată că se menţin diferenţe semnificative între cheltuielile de consum din Bucureşti şi mediul rural, iar în capitală şi în zonele adiacente ecesteia s-a înregistrat cea mai mare creştere a cheltuielilor pentru consum, din ţară.
„ România a fost puternic afectată de criza economică, veniturile anuale pe cap de locuitor, disponibile pentru cheltuieli şi economisire, scăzând în 2009 cu 11,1% în termeni reali, faţă de 2008. Cheltuielile de consum pe cap de locuitor au înregistrat în acelaşi an un declin de 12,7%.”[2]
Printre cauzele creşterii lente a acestor indicatori s-ar număra îmbătrânirea populaţiei şi automat scăderea acesteia, sau creşterea economică lentă, generată în special de perioada de criză.
În Europa de Est, în decursul a zece ani, Euromonitor anticipa creşterea cheltuielilor de consum, calculate pe cap de locuitor, de la 5.200 dolari la 11.500 dolari până în 2020 iar „...veniturile disponibile pentru cheltuieli şi economisire vor urca de la 5.400 dolari la 12.500 dolari.[3]
Ca urmare a semnalării problemei consumismului, s-au evidenţiat mai multe tipuri de campanii: Ziua fară cumparaturi, iniţiată de Eco Sapiens: Alatură-te comunităţii EcoSapiens, Campanie Anti Orange Vodafone, Cosmote desfăşurată pe Facebook.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu